Betalningssätt


Som kund hos oss på Alvesta Energi kan du välja mellan olika betalningslösningar. Här berättar vi mer om våra olika alternativ – välj det som passar dig bäst.

 

Pappersfaktura
Om du inte gör något val av autogiro eller elektronisk faktura så får du hem en faktura på papper med posten varje månad.

​Autogiro 
Med autogiro genomförs betalningen automatiskt på förfallodagen och du slipper därmed hålla reda på inbetalningsdatum och avier. Du får varje månad en specifikation över dina kostnader på posten i god tid innan pengarna dras från ditt bankkonto. Du kan anmäla autogiro via din internetbank eller genom en blankett från oss. 

Elektronisk faktura (e-faktura)
En elektronisk faktura är enklare och mer miljösmart är pappersfaktura. E-fakturan skickas direkt till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle fått din pappersfaktura. Där kan du sedan kontrollera och betala den. Både fakturan och specifikationen är tillgänglig elektroniskt och ingen pappersfaktura skickas. Tänk på att du inte får någon notis om att en e-faktura har inkommit till din internetbank. Håll därför regelbundet koll på om du fått någon faktura. Om du skulle missa att betala din e-faktura skickar vi en påminnelse på posten, en betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt. Du anmäler och avanmäler e-faktura på din internetbank. Om du byter bank måste du själv anmäla e-faktura från Alvesta Energi hos din nya bank. Mer information/frågor och svar om elektronisk faktura hittar du nedan.