Frågor & svar


Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Alvesta Energi och våra tjänster. Får du inte svar på din fråga här, kan du kontakta vår kundtjänst

 

Vad är det jag betalar för när man köper el?
Priset består av elpris, nätavgift, energiskatt och moms. Det är bara elpriset som du själv kan påverka. Nätavgiften betalar du till ditt nätbolag.

Vad är en kWh (kilowattimme)?
Effekt x tid = energi. Varje elartikel är märkt med ett Wattal = Effekt (W). En kilowattimme motsvarar 1 000 Watt använt i en timme. 

Vad händer om jag inte skriver avtal med någon elleverantör?
Saknar du avtal hos en elleverantör och flyttar in i vårt nätområde blir du anvisad Bixia som elleverantör. 

Kan jag byta elleverantör när som helst?
Nej, normalt sett görs leverantörsbyte bara vid månadsskifte. Uppsägningstiden är en månad.

Kan man betala med Autogiro?
Självklart! Med autogiro slipper du bekymmer med att betala fakturan i rätt tid. Betalningen görs automatiskt och dessutom helt utan kostnad. Allt som krävs är att det dagen före förfallodagen finns tillräckligt med pengar på ditt bankkonto. Anmälan till autogiro kan du göra via din internetbank eller genom en blankett till oss.

Hur kan min elförbrukning vara högre än grannens, trots att vi har likadana lägenheter?
Det beror troligtvis på att ni har olika vanor gällande elanvändning. Du har kanske något som tar mer energi än grannen, till exempel ex en vattensäng eller många apparater som står i stand-by läge under längre tid.

Hur går jag tillväga om jag känner mig felaktigt behandlad?
Om du känner dig felaktig behandlad eller har synpunkter på vår hantering, Ber vi dig ta kontakt med oss. Här kan du läsa mer om din konsumenträtt.

Vad gör jag vid betalningsproblem, en separation eller ett dödsfall?
Ibland råkar man ut för olyckliga situationer som kan vara svåra att påverka. Här har vi samlat information som kan hjälpa dig i de här situationerna. 

Hur läser jag av min fjärrvärmemätare?
Din fjärrvärmemätare kan ge dig information om din förbrukning. Här kan du exempelvis se; 

- Vattenflöde – följer din brukning. På sommaren när du inte behöver uppvärmning ska flödet vara noll, förutom när du använder varmvatten.
- Aktuell effekt – Varierar vanligtvis från 0-10 kilowattimmar beroende på aktuellt behov. Om du exempelvis använt mycket varmvatten under kort tid kan
  effekten stiga under en kortare period.
E eller F – visas detta meddelande på din mätare är det något som inte stämmer. Gör då en felanmälan till oss.
Fjärrvärmemätaren läses av automatiskt av oss och din faktura baseras på den faktiska förbrukningen. Skulle något hända med den automatiska avläsningen
  gör vi en preliminär debitering som justeras till faktisk förbrukning vid nästa avläsning.

Hur läser jag av min elmätare?
Elmätaren mäter din elförbrukning. Ditt elnätsföretag läser automatiskt av den så att du betalar rätt summa för din förbrukning. Vanligtvis är mätaren placerad så att vi kan komma åt den utan att gå in i ditt hem, men sitter den utomhus måste du ge oss tillträde till den. 

Du bör själv läsa av mätaren regelbundet. Att läsa av sin mätare kan vara både spännande och bra för plånboken. Framför allt om du nyligen bytt värmekälla eller om du gjort någon större förändring som påverkar din elförbrukning. Tycker du att förbrukningen känns stor kan du kontakta oss så hjälper vi dig att se över din elförbrukning. Här kan du läsa smarta tips för att påverka din elförbrukning.

För att hjälpa dig att minska din elförbrukning finns kommunala energirådgivare. Även konsumentvägledaren i din kommun vet vart du kan vända dig för att få råd och hjälp. Marita Lorentzon är Alvesta kommuns kommunala energirådgivare. Du når henne på 0472-150 78.