15 oktober 2025
Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har kommit överens om uppdaterade allmänna avtalsvillkor för elnät konsument.
Villkoren för elnät avseende konsumenter har uppdaterats för att bland annat anpassa villkoren till nya lagkrav. Även regler kring avtalsförhållandet, fakturering och avtalsändringar har förtydligats. Nya definitioner har lagts till och strukturen har till viss del ändrats.
De nya bestämmelserna börjar gälla från den 1 januari 2026. Du kan läsa de nya avtalsvillkoren här.
Mer information kring ändringarna i avtalsvillkoren hittar du bland annat hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket.
Förändring i elanläggningen
Om du gör stora förändringar i anläggningen, till exempel vid installation av fast ansluten laddbox, solceller, spabad eller liknande, måste du föranmäla det till oss.
Säkring
Du som kund ansvarar för att du har en säkring som möter ditt behov och att det som är installerat överensstämmer med vad som faktureras.
Plombering
Våra plomberingar får inte brytas. Om en elinstallatör måste bryta vid felsökning, måste det anmälas direkt.
Åtkomst
Våra anläggningar måste alltid vara lätta att komma åt. Vi behöver kunna arbeta säkert vid mätare och anläggning.
Identitet
Vid tecknande eller uppsägning av elnätsavtal kan vi behöva be dig att styrka din identitet.
Säkerhet
Som anläggningsinnehavare ansvarar du för att din elanläggning är säker och används på ett säkert sätt.
Uppsägningstid
Uppsägningstiden är en månad.
Mätare
Om värdet skiljer sig mellan elmätarens display och våra system, är det elmätarens värde som gäller.
Skadestånd och ersättning
Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt eller leverantörsbyte har höjts från 100 kr till 200 kr.
Färdiganmälan
Det har förtydligats att sådant elinstallationsarbete som ska färdiganmälas endast får driftsättas efter elnätsföretagets godkännande.
Inmatning
Villkoren gäller inte inmatning till elnätet.