På denna sida förklarar vi de viktigaste delarna på din faktura och vilka olika alternativ du kan använda för att betala fakturor från Alvesta Energi. Logga in på Mina sidor om du vill kontrollera dina fakturor.
Din faktura från oss kan se lite olika ut beroende på var du bor och vilka tjänster du använder. Nedan förklarar vi de olika delarna som kan ingå på din faktura från Alvesta Energi.
Om du bor i Alvesta Energis elnätsområde så fakturerar vi dig för din användning av elnätet. Fakturerat belopp består av:
Alvesta Energi fakturerar dig som är fjärrvärmekund hos oss. Fakturerat belopp består av:
Notera: Den rörliga avgiften baseras på normala förhållanden beträffande drift, temperatur och bränslepriser. Därför ses de rörliga priserna över en gång per år för att stämma så väl överens med rådande förhållanden som möjligt. Eventuella justeringar på priset görs då den 1 januari och gäller 12 månader framåt i tiden.
Läs mer om våra fjärrvärmepriserSom kund hos oss på Alvesta Energi kan du välja mellan olika betalningslösningar. Här berättar vi mer om våra olika alternativ.
Om du inte har digital postlåda i Kivra eller väljer elektronisk faktura så får du hem en faktura på papper med posten varje månad.
Med autogiro genomförs betalningen automatiskt på förfallodagen och du slipper därmed hålla reda på inbetalningsdatum och avier. Du får varje månad en specifikation över dina kostnader på posten i god tid innan pengarna dras från ditt bankkonto. Du kan anmäla autogiro via din internetbank eller genom en blankett från oss.
Kivra är en helt kostnadsfri tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Genom att ansluta dig till Kivra får du din faktura från Alvesta Energi samt post från andra företag och myndigheter som du har en relation till direkt i din digitala brevlåda. Fakturan kan du sedan välja att betala med ett klick. Du får alltid en avisering om att du fått post i din digitala brevlåda via en e-postavisering från Kivra. För att använda tjänsten behöver du tillgång till internet och Mobilt BankID. Vi erbjuder för närvarande tjänsten enbart till privatpersoner.
En elektronisk faktura är enklare och mer miljösmart än pappersfaktura. E-fakturan skickas direkt till din internetbank. Där kan du sedan kontrollera och betala den. Både fakturan och specifikationen är tillgänglig elektroniskt och ingen pappersfaktura skickas.
Tänk på att du inte får någon notis om att en e-faktura har inkommit till din internetbank. Håll därför regelbundet koll på om du fått någon faktura. Om du skulle missa att betala din e-faktura skickar vi en påminnelse på posten, en betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt. Du anmäler och avanmäler e-faktura på din internetbank. Om du byter bank måste du själv anmäla e-faktura från Alvesta Energi hos din nya bank.
Vi har möjlighet att skicka Svefaktura och PEPPOL-faktura till företag. För att kunna ta emot Svefakturor/PEPPOL måste ditt företag vara upplagt hos en elektronisk fakturaleverantör. För att ändra faktureringssätt till Svefaktura/PEPPOL skickar du ett mail till vår kundtjänst med företagsnamn, elektronisk fakturaleverantör, organisationsnummer, GLN-nummer och kontaktuppgifter.