Så att du kan njuta av nybryggt kaffe till fikat, popcorn till fredagsmyset och en fulladdad mobil varje morgon.
Ska du flytta till en ny bostad, bygga nytt eller ansluta el till sommarstugan? Vi levererar el till ditt hem.
På Mina sidor kan du följa både din elkonsumtion och elproduktionen från dina solpaneler, samt se dina fakturor.
Om du har drabbats av ett elavbrott eller elen inte fungerar som vanligt ska du göra en felanmälan.
Har det blivit dags att byta bostad? Då behöver du säga upp och teckna ett nytt elnätsavtal.
För att kunna använda din HAN-port måste du först aktivera den. Kontakta oss, så hjälper vi dig.
Har du frågor gällande elnätet? Eller undrar du något annat? Vår kundservice hjälper dig gärna!
Elmätaren håller koll på din elkonsumtion, så att du betalar för rätt förbrukning.
Din elmätareOm du ska börja producera egen el finns det ett par saker du måste ha koll på.
Bli mikroproducentVid elavbrott kan du ha rätt till ersättning, beroende på avbrottets längd.
AvbrottsersättningVad behöver jag tänka på när jag ska fälla träd?
I vissa områden har vi kvar luftledningar. När du ska fälla träd i närheten av en luftledning kan du rådfråga oss, så ger vi råd och övervakar så att fällningen sker på ett säkert sätt. Vi utför däremot inte själva fällningen.
Meddela oss i god tid, gärna fyra arbetsdagar innan fällningen ska ske. Ring oss på 0472-150 38.
Vad behöver jag tänka på när jag ska gräva?
Om du planerar att gräva kan du komma i kontakt med våra kablar eller rör. Det är därför viktigt att du kontrollerar var ledningarna ligger innan du påbörjar grävarbetet.
På ledningskollen.se får du gratis hjälp med var våra kablar och rör finns.
Om du vet eller misstänker att du har skadat våra kablar eller rör ska du ta kontakt med oss på telefon 0472-151 51.
Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta in?
Som kund har du två olika avtal; ett elnätsavtal med elnätsföretaget som äger nätet där du bor, och ett elhandelsavtal med företaget du köper el av. Elnätsavtalet är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas. Anmäl inflyttning och teckna avtal med elnätsföretaget i god tid innan du flyttar in i din nya bostad.
Om du inte aktivt väljer ett elhandelsbolag är elnätsföretaget skyldig att anvisa ett sådant så att du får el till ditt hem. Det anvisade elhandelsföretaget blir det som du köper el av tills du tecknar ett avtal med ett valfritt elhandelsföretag. Alvesta Energi har Bixia som anvisat elhandelsbolag.
Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta ut?
Ditt elnätsavtal är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas med till din nya bostad. Du är betalningsansvarig för avtalen på din gamla adress fram tills att du säger upp dem. Kom därför ihåg att säga upp ditt elnätsavtal i god tid innan du flyttar genom att kontakta företagets kundservice.
Om du flyttar utanför nätområdet ska du ta kontakt med ditt nya elnätsföretag och uppge din nya adress. Tänk på att även ditt elhandelsavtal upphör när du flyttar och att du behöver teckna ett nytt.
Hur aktiverar jag min HAN-port?
Kontakta oss så hjälper vi dig att aktivera din HAN-port!
Hur kan jag sänka mina elkostnader?
Det finns många sätt att spara el och få en lägre driftskostnad. För att ta del av de senaste rönen inom energieffektivisering och en mängd bra tips hänvisar vi dig till Energimyndigheten.
Är du en privatperson som vill veta mer om energieffektivisering i ditt hem? Läs mer här.
Representerar du ett företag och vill veta mer om energieffektivisering i verksamheten? Läs mer här.
Du kan även ta kontakt med Alvesta kommuns energi- och klimatrådgivare för att få oberoende, kostnadsfria råd.
Vad innebär föranmälan?
Avslut eller förändringar av en elanläggning inom vårt nätområde ska alltid anmälas till oss. Föranmälan görs av en behörig elinstallatör. När anläggningen är klar för anslutning anmäler installatören detta genom en färdiganmälan. Anmälan görs här.