Har du en fråga om ditt elnätsavtal, din värmeleverans eller behöver du göra en felanmälan? Oavsett vad du behöver hjälp med finns vår kundservice här för dig!
På Mina sidor kan du följa din el- och värmeförbrukning och se dina fakturor. Du kan även se din elproduktion.
Här kan du felanmäla både el och fjärrvärme vid avbrott eller om något inte fungerar som det ska.
För att du ska få el levererad till din nya bostad behöver du anmäla din flytt och teckna ett nytt elnätsavtal.
För att du ska få värme levererad till din nya bostad behöver du anmäla din flytt och teckna ett nytt fjärrvärmeavtal.
Vi går igenom hur din faktura är uppbyggd och vilka betalningssätt vi erbjuder.
Vi har samlat alla villkor och blanketter du kan behöva på ett och samma ställe så att du slipper leta!
Hur aktiverar jag min HAN-port? Och hur kan jag sänka min elförbrukning? Vi går igenom våra vanligaste frågor!
Registrera ditt nummer om du vill vara säker på att du får information via sms vid lokala driftstörningar.
Telefon: 0472-150 38
E-post: kundtjanst@alvestaenergi.se
Vid akuta fel, ring 0472-151 51.
Helgfri vardag: 08:00–16:00
Lunchstängt 12:00–13:00
Skärtorsdag 08:00–12:00
Fredag efter Kristi himmelfärdsdag 08:00–12:00
Dag före midsommarafton 08:00–12:00
Dag före alla helgons dag 08:00–12:00
Att läsa av elmätaren regelbundet kan vara både spännande och bra för plånboken!
Din elmätareVill du börja producera egen el? Då finns det ett par saker du behöver ha koll på!
Bli mikroproducentVid elavbrott kan du ha rätt till ersättning, beroende på avbrottets längd.
AvbrottsersättningVad behöver jag tänka på när jag ska fälla träd?
I vissa områden har vi kvar luftledningar. När du ska fälla träd i närheten av en luftledning kan du rådfråga oss, så ger vi råd och övervakar så att fällningen sker på ett säkert sätt. Vi utför däremot inte själva fällningen.
Meddela oss i god tid, gärna fyra arbetsdagar innan fällningen ska ske. Ring oss på 0472-150 38.
Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta in?
Som kund har du två olika avtal; ett elnätsavtal med elnätsföretaget som äger nätet där du bor, och ett elhandelsavtal med företaget du köper el av. Elnätsavtalet är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas. Anmäl inflyttning och teckna avtal med elnätsföretaget i god tid innan du flyttar in i din nya bostad.
Om du inte aktivt väljer ett elhandelsbolag är elnätsföretaget skyldig att anvisa ett sådant så att du får el till ditt hem. Det anvisade elhandelsföretaget blir det som du köper el av tills du tecknar ett avtal med ett valfritt elhandelsföretag. Alvesta Energi har Bixia som anvisat elhandelsbolag.
Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta ut?
Ditt elnätsavtal är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas med till din nya bostad. Du är betalningsansvarig för avtalen på din gamla adress fram tills att du säger upp dem. Kom därför ihåg att säga upp ditt elnätsavtal i god tid innan du flyttar genom att kontakta företagets kundservice.
Om du flyttar utanför nätområdet ska du ta kontakt med ditt nya elnätsföretag och uppge din nya adress. Tänk på att även ditt elhandelsavtal upphör när du flyttar och att du behöver teckna ett nytt.
Hur aktiverar jag min HAN-port?
Kontakta oss så hjälper vi dig att aktivera din HAN-port!
Hur kan jag sänka mina elkostnader?
Det finns många sätt att spara el och få en lägre driftskostnad. För att ta del av de senaste rönen inom energieffektivisering och en mängd bra tips hänvisar vi dig till Energimyndigheten.
Är du en privatperson som vill veta mer om energieffektivisering i ditt hem? Läs mer här.
Representerar du ett företag och vill veta mer om energieffektivisering i verksamheten? Läs mer här.
Du kan även ta kontakt med Alvesta kommuns energi- och klimatrådgivare för att få oberoende, kostnadsfria råd.
Vad innebär föranmälan?
Avslut eller förändringar av en elanläggning inom vårt nätområde ska alltid anmälas till oss. Föranmälan görs av en behörig elinstallatör. När anläggningen är klar för anslutning anmäler installatören detta genom en färdiganmälan. Anmälan görs här.
Vad behöver jag tänka på när jag ska gräva?
Om du planerar att gräva kan du komma i kontakt med vårt fjärrvärmenät. Det är viktigt att du tar reda på vart fjärrvärmenätet ligger innan du påbörjar grävarbetet. På ledningskollen.se får du gratis hjälp med vart nätet finns.
Om du vet eller misstänker att du har skadat vårt fjärrvärmenät bör du ta kontakt med oss på telefon 0472-151 51.
Hur kan jag sänka min värmeförbrukning?
Här har vi samlat några tips på hur du kan energieffektivisera ditt hem:
Fler spartips hittar du på Energimyndighetens webbplats.
Kan jag få ROT-avdrag när jag installerar fjärrvärme?
Fjärrvärmeanslutning ger dig som kund rätt till skattereduktion för ROT-arbeten, om du uppfyller vissa villkor. Det innebär att du som privatperson kan dra av 30% av arbetskostnaden (inklusive moms), dock högst 50 000 kronor per person och år.
Villkoren för skattereduktion för ROT-arbeten är:
För mer information om ROT-avdrag, besök Skatteverkets webbplats.
Varför är fjärrvärmevattnet grönt?
Vi färgar fjärrvärmevattnet grönt för att kunna hitta och åtgärda läckor snabbt, vilket minimerar skadan.
Vattnet färgas med pyranin, ett ofarligt färgämne som är godkänt av Livsmedelsverket. Bland annat används det till att färga schampo och diskmedel grönt.
Om du får grönt varmvatten i kranen hemma eller upptäcker grönt vatten ute i gatan beror det förmodligen på en läcka i ledningen. Då ska du kontakta oss på 0472–150 38. Sker läckan utanför kontorstid, ring 0472-151 51.
Håll avstånd från vattnet, då det kan vara mycket varmt.
Vad händer med min anslutning vid separation eller dödsfall?
Vid separation och en bor kvar
Elnät och elhandel: Avtalen är personliga och det är inte självklart att det går att ta över ett avtal som någon annan i hushållet har tecknat utan företagens medgivande. Kontakta därför både elnätsföretaget och elhandelsföretaget.
Fjärrvärme: Avtalen är personliga och måste vid behov skrivas över på den som bor kvar. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Vid dödsfall
Elnät och elhandel: Avtalen upphör inte vid dödsfall utan övergår till dödsboet. Först när dödsboet är uppklarat kan du som efterlevande teckna nya avtal med elnätsföretaget och valfritt elhandelsföretag.
Fjärrvärme: Avtalet upphör inte vid dödsfall utan går över till dödsboet. Först när dödsboet är uppklarat kan du som efterlevande teckna nytt fjärrvärmeavtal.
Vad händer om jag får betalningsproblem?
Den som har tecknat avtalen är betalningsansvarig. Skulder avskrivs inte när du flyttar, utan du som tecknat avtalet har fortsatt betalningsansvar för obetalda räkningar.
Vad har jag för rättigheter som konsument?
Vi vill att du ska vara nöjd med att vara kund hos oss. Därför är det viktigt att du hör av dig till oss om något inte fungerar som det ska.
Kontakta i första hand vår kundtjänst via e-post eller per telefon 0472-150 38.
Dina rättigheter som konsument regleras i de allmänna avtalsvillkoren, i ellagen kapitel 11 samt fjärrvärmelagen 2008:263. De finns till för att hjälpa dig som enskild konsument.
Om du inte är nöjd med det svar som kundtjänst har lämnat kan du skriftligen kontakta oss, så prövar vi ditt ärende. Vill du gå vidare med ditt ärende? Då kan du vända dig till:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du få ärendet prövat av ARN. Telefon: 08-508 860 00
Energimarknadsinspektionen (EI)
Du kan vända dig till EI för prövning av villkor, men även vid synpunkter gällande elnätspriser, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet. Telefon: 016-16 27 00
Fjärrvärmenämnden
Tvistelösning/medling fjärrvärme. Telefon: 016-544 21 08
Energimarknadsbyrån
Information, råd samt vägledning i frågor gällande elmarknaden. Telefon: 08-522 789 50
Alvesta kommuns konsumentvägledning
Hallå Konsument, Telefon: 0771-525 525
Alvesta kommuns energi- och klimatrådgivning
Telefon: 0472-150 78